منهج الإسلام في مواجهــة الأوبئة والأمراض المعدية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدعوة والثقافة الإسلامية، كلية أصول الدين والدعوة، المنصورة، جامعة الأزهر، مصر.

المستخلص

 يهدف البحث إلى بيان منهج الإسلام وإبراز ما تفرَّد به في مواجهة الأوبئة والأمراض المعدية، وذلك من خلال توجيهاته الوقائية، وطرقه العلاجية، وما تفرد به منهج الإسلام من توجيهات وقائية لمواجهة الأوبئة والأمراض المعدية تتمثل في: وجوب العناية بالنظافة الشخصية، والحرص على نظافة الطعام والشراب، والحذر من أكل المحرمات والخبائث، والمحافظة على الأذكار والأدعية الوقائية، كما تتمثل الطرق العلاجية في: تفعيل الحجر الصحي للمخالطين، ووجوب عزل المرضى والمصابين، وضرورة البحث الجاد عن الدواء، ووجوب الإيمان بالقدر والإكثار من التضرع والدعاء والصدقة، واستخدمت المنهج التاريخي: لتتبع الأوبئة التي حلَّت بالمسلمين منذ صدر الإسلام حتى يومنا هذا، كما برز استخدامه عند الحديث عن التوجيهات الشرعية لمواجهة الأوبئة والأمراض المعدية وعلاجها، كما استخدمت المنهج الاستقرائي: لتتبع التوجيهات الشرعية والطبية لمواجهة الأوبئة والأمراض المعدية وعلاج المصابين بها، واستخدمت كذلك المنهج التحليلي: لتحليل الآيات القرآنية والأحاديث النبوية، والتوجيهات الطبية للوقاية والعلاج من الأوبئة والأمراض المعدية، والتأكيد على أهمية ذلك، وتوصل البحث إلى: أن الأوبئة آفة تاريخية لم تتوقف عند عصر من العصور، ولا زمن من الأزمان؛ ولذا يصعب حصرها، وحصر من أودت بحياتهم من البشر، وكذلك ظهر من خلال البحث أن الإسلام له قصب السبق بتوجيهاته الوقائية من الإصابة بالأوبئة على سائر المنظمات التي تُعْنَى بحماية الإنسان، والمحافظة على صحته، كما أكَّدَ البحث على أن الإسلام قد وضع سائر الإجراءات الوقائية والعلاجية لحماية الإنسان من الإصابة بالأمراض الوبائية الفتاكة، وأيضا تبين من خلال البحث أن حفظ النفس الإنسانية هو أسمى مقاصد الشريعة الإسلامية الغرَّاء، وأن هلاكها عمدًا أو إهمالًا جريمة نكراء، وأثبت البحث أن التصدي للأوبئة ينبغي أن يكون تصديًا ماديًّا ومعنويًّا؛ وأن أحدهما لا يغني عن الآخر، وأوصى بإنشاء مراكز للطب الوقائي يحاضر فيها أساتذة الطب المتخصصون في شتى المجالات؛ حتى يزداد الوعى المجتمعي بنعمة الصحة والعافية، كما أوصي باستحداث مادة دراسية توعوية تركز على بيان الطرق الوقائية والعلاجية من الأوبئة، من خلال نصوص الوحيين الشريفين، وتوجيهات الطب الحديث.
     The research aims to explain the Islamic approach and highlight its uniqueness in confronting epidemics and infectious diseases, through its preventive directives and treatment methods. The unique preventive directives of the Islamic approach to confront epidemics and infectious diseases are represented in: the necessity of taking care of personal hygiene, ensuring the cleanliness of food and drink, and being careful not to eat forbidden and impure things, And maintaining the preventive remembrances and supplications, as the treatment methods are represented in: activating the quarantine for those in contact with, the necessity of isolating the sick and infected, the necessity of seriously searching for medicine, the necessity of believing in destiny and increasing supplication, prayer and charity. And I used the historical method: to track the epidemics that have befallen Muslims since the beginning of Islam until the present day, It was also used when discussing the legal directives to confront and treat epidemics and infectious diseases. The inductive approach was used to trace the legal and medical directives to confront epidemics and infectious diseases and treat those infected with them. The analytical approach was also used to analyze the Qur’anic verses and prophetic hadiths, and the medical directives to prevent and treat epidemics and infectious diseases, And to emphasize the importance of that, the research concluded that: Epidemics are a historical scourge that has not stopped at any era or time; therefore, it is difficult to limit them, and to limit the number of people whose lives they have claimed. Likewise, it appeared through the research that Islam has the lead in its preventative directives against infection by epidemics over all other organizations concerned with protecting people and preserving their health, The research also emphasized that Islam has established all preventive and therapeutic measures to protect people from contracting deadly epidemic diseases. The research also showed that preserving human life is the highest objective of the noble Islamic Sharia, and that its destruction, whether intentionally or negligently, is a heinous crime. The research proved that confronting epidemics must be a material and moral confrontation; and that one does not replace the other, He recommended the establishment of preventive medicine centers, where medical professors specializing in various fields would lecture, to increase community awareness of the blessings of health and wellness. He also recommended the development of an educational curriculum focused on explaining preventive and therapeutic methods for epidemics, based on the texts of the two Holy Revelations and the guidance of modern medicine.

الكلمات الرئيسية