نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم الثقافة الإسلامية، كلية الدعوة الإسلامية، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.
المستخلص
يتناول البحث بالعرض والنقد فكر أهل الحداثة الذين ينظرون إلى القرآن الكريم والسنة النبوية المشرفة مصدري الوحي الأساسيين على أنهما تاريخ، أو جزء من تجربة أو خبرة بشرية؛ ليس لهما صفة القداسة والإلزام؛ بل يجب أن يخضعا لعملية النقد، والتجاوز المستمر؛ فكما أن التاريخ يحكي زمنا معينا؛ فهكذا الوحي جاء لفترة تاريخية معينة لا يتجاوزها إلى فترة أخرى؛ فلا يحق له أن يهيمن، ويسيطر، ويعلّم، ويزكّي لأنه محدود بفترة تاريخية معينة لا يتعدّاها، فما يصلح للماضي لا يصلح للحاضر والمستقبل، والواقع الذي نعيشه يخضع للقواعد والقوانين التي يتواضع عليها البشر ويرونها ملائمة لهم؛ أما ا لوحي فجاء لفترة تاريخية معيّنة عليه ألاّ يتجاوزها؛ ولذا يأتي هذا البحث ليناقش فكرة التاريخانية عند أهل الحداثة متمثلين في الدكتور حسن حنفي كأنموذج يمثّل هؤلاء في نظرتهم للدين، وكنوع من الاستقراء الناقص الذي يدل على بقية فكر أهل الحداثة، ويهدف البحث إلى بيان أن الإسلام له قواعد وأصول لا يجوز تجاوزها، يحترم فيها العقل، ويضمن بها مواكبة المستجدات والمتغيرات دون إهمال لهذه القواعد؛ مما يضمن استشراف المستقبل، والحفاظ على القواعد الأصيلة، كما يهدف إلى دراسة فكر حسن حنفي بالنقد والتحليل يضمن دراسة مدرسة أهل الحداثة؛ لأن المنهج الفكري واحد مع اختلاف بسيط في بعض التفاصيل والمفردات، وأيضا بيان أن تبني فكرة التاريخانية هي محاولة لتفريغ الدين من محتواه، وجعله شكلا بلا مضمون، وتاريخا بلا تشريع ولا أحكام، وأنه علاقة روحية شعورية بين المؤمن وربه لا تحتاج إلى شعائر، ولا عبادات، يحتكم المسلم فيها إلى العقل ثم العقل، ولا مكان فيها للغيبيات، وانتهى البحث إلى نتائج منها: التناقض البيّن في فكر أهل الحداثة، وإخراج النصوص الشرعية من سياقها الصحيح، وتحميلها مالا تحتمل، وأيضا إخراج المصطلحات عن مضمونها للتضليل والتزييف، ويوصي البحث بدراسة منهج الأزهر الشريف في بيان فكر المعتزلة، و ردود العلماء القدامى عليهم؛ حتى لا يقع أحد فيما وقعوا فيه من خطأ؛ وحتى يمكننا الرد على أهل الحداثة والتنوير، والفكر التاريخاني الذين يتخذون فكر المعتزلة أساسا لمنهجهم الفكري.
This study presents and critiques the thought of modernists who view the Holy Qur'an and the Prophetic Sunnah, the two primary sources of revelation, as history, or as part of a human experience, They do not have the quality of sanctity and obligation; rather, they must be subject to the process of criticism and continuous transcendence. Just as history tells of a specific time, so revelation came for a specific historical period and does not go beyond it to another period. It has no right to dominate, control, teach, and purify because it is limited to a specific historical period and does not go beyond it. What is suitable for the past is not suitable for the present and the future, The reality in which we live is subject to the rules and laws that humans agree upon and see as appropriate for them. As for revelation, it came for a specific historical period and should not be exceeded. Therefore, this research comes to discuss the idea of historicism among the people of modernity, represented by Dr. Hassan Hanafi as a model that represents them in their view of religion, and as a kind of incomplete induction that indicates the rest of the thought of the people of modernity, The research aims to demonstrate that Islam has rules and principles that may not be exceeded, in which reason is respected, and through which it ensures keeping pace with developments and changes without neglecting these rules; which ensures anticipating the future and preserving the authentic rules. It also aims to study the thought of Hassan Hanafi with criticism and analysis, ensuring the study of the school of modernists; because the intellectual method is one with a slight difference in some details and vocabulary, It is also a statement that adopting the idea of historicism is an attempt to empty religion of its content, and make it a form without substance, and a history without legislation or rulings, and that it is a spiritual, emotional relationship between the believer and his Lord that does not require rituals or worship, in which the Muslim resorts to reason and then reason, and there is no place in it for the unseen. The research concluded with results including: the clear contradiction in the thought of the people of modernity, and taking the religious texts out of their correct context, and burdening them with what they cannot bear, The study also recommends studying Al-Azhar's approach to explaining Mu'tazilite thought and the responses of ancient scholars to them, so that no one can fall into the same errors they made. This is also so that we can respond to the modernists, enlighteners, and historicists who adopt Mu'tazilite thought as the basis for their intellectual approach.
الكلمات الرئيسية