صور من آليات التفكير المنهجي في ضوء السنة النبوية قراءة في السياق الاجتماعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الثقافة الإسلامية، کلية الدعوة الإسلامية، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر

المستخلص

       يهدف هذا البحث إلى إبراز السياق الاجتماعي للآليات المتنوعة للتكوين الفكري المنهجي في ضوء السنة النبوية، وتوضيح المردود الاجتماعي لها، وكذلك الكشف عن دلائل الاتساق المنهجي بين البنائين الفكري والاجتماعي في الإسلام، وبيان محورية البناء المعرفي في الإصلاح الاجتماعي، واعتمدت في هذا البحث على منهجين هما: المنهج الاستقرائي، والذي تتبعت من خلاله آليات التكوين الفكري من خلال السنة النبوية، والمنهج التحليلي والذي توصلت من خلاله للتدليل على العلاقة المتجذرة بين الإصلاحين الفكري والاجتماعي في السنة النبوية، ومن النتائج التي توصلت إليها من خلال هذا البحث أنه كان من مفردات البناء العقلي الذي أسسه المنهج المعرفي النبوي التنبيه إلى قضية محورية وهي مراعاة الأولويات، والتنبه إلى مقادير الأشياء والوزن النسبي لكل أمر من الأمور حتى تصاغ عقلية تدرك مراتب الأهمية، فتقع التصرفات الاجتماعية وفقًا لهذا الأساس المعرفي. وأن من بين صور مراعاة الأولويات جعلها آلية من آليات تضييق هوة الخلاف الاجتماعي، وسلوك مسلك مضاد لنوازع النفس الإنسانية الجانحة، كما توصلت إلى أن الوعي بسلم الأولويات في المجال الاجتماعي يراعي الطبيعة البشرية، ويعد أداة من أدوات التعاطي الإيجابي معها، ومن نتائج البحث كذلك أن التفكر في المآلات نوع من إعمال الملكة العقلية في تدبر الأفعال وما تسفر عنه وآلية محورية من آليات الوقاية الاجتماعية عامة والأسرية خاصة، كما أن من نتائجه أيضًا أن إيضاح المعايير الصحيحة كان إحدى مسارات التقويم النبوي للمجال الاجتماعي حتى كان النبي صلى الله عليه وسلم يتخذ من الحوار وسيلة لتأسيس المعيارية الحقة وإبطال المعايير المتوهمة، وأن من أعظم وظائف القوة العاقلة قدرتها على التمييز بين الأشياء، وإدراك الفوارق بين الأمور والتوصل إلى حقائق الأشياء، والنظر في بواطن الأمور والنفاذ إلى أسرارها، ويوصي البحث بالقيام بمزيد من الدراسات التي تأخذ على عاتقها استنباط الدلالات الاجتماعية من السنة النبوية، كما يوصي  بالتواصل المعرفي بين تخصصي الدراسات الشرعية والدراسات الاجتماعية والإنسانية، وأيضا إبراز الدلالات الاجتماعية في السنة النبوية من خلال المؤتمرات العلمية والورش والندوات والمناهج الدراسية في الأزهر الشريف.
This research aims to highlight the social context of the various mechanisms of systematic intellectual formation in light of the Prophetic Sunnah and to clarify their social impac, And also to reveal the evidence of methodological consistency between the intellectual and social structures in Islam, and to demonstrate the centrality of the cognitive structure in social reform. In this research, I relied on two methods: the inductive method, through which I traced the mechanisms of intellectual formation through the Prophetic Sunnah, and the analytical method, through which I arrived at evidence of the deep-rooted relationship between the intellectual and social reforms in the Prophetic Sunnah, Among the results I have reached through this research is that one of the components of the mental structure established by the prophetic cognitive approach was to draw attention to a pivotal issue, which is to consider priorities, and to be aware of the magnitude of things and the relative weight of each matter, so that a mentality is formulated that understands the ranks of importance, and social behaviors occur in accordance with this cognitive basis. And that among the forms of consideration of priorities is to make it a mechanism for narrowing the gap of social disagreement, And adopting a course of action that is contrary to the deviant tendencies of the human soul, as I concluded that awareness of the scale of priorities in the social field takes into account human nature, and is a tool for positive interaction with it. Among the research results is that thinking about consequences is a type of application of the mental faculty in contemplating actions and their results and a pivotal mechanism of social prevention in general and family prevention in particular, Another of its results is that clarifying the correct standards was one of the paths of the prophetic evaluation of the social field, so that the Prophet, may God bless him and grant him peace, used dialogue as a means to establish the true standard and invalidate the imaginary standards, and that one of the greatest functions of the rational faculty is its ability to distinguish between things, perceive the differences between matters, arrive at the truths of things, look into the inner aspects of matters and penetrate their secrets, The study recommends further studies that explore the social implications of the Prophetic Sunnah. It also recommends intellectual communication between the disciplines of Sharia studies and social and human studies, as well as highlighting the social implications of the Prophetic Sunnah through academic conferences, workshops, seminars, and curricula at Al-Azhar Al-Sharif.

الكلمات الرئيسية