البعد الحضاري للعهد المكي في السيرة النبوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الثقافة الإسلامية، كلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة، جامعة الأزهر، مصر

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف على الأبعاد الحضارية وسماتها في العهد المكي للتأسِّي والتجديد الفكري والسلوكي والحضاري للأمة فقد عني العهد المكي بتربية الأفراد لتكوين الأمة على أبعاد حضارية دينية وقيمية واجتماعية..، وتناول السيرة النبوية من منظور حضاري يبرز أبعاد الحضارة الإسلامية لمعرفة التحولات العقدية التصورية عن العلاقة مع الله والكون والإنسان وآثارها الحضارية وذلك في العهد المكي وبيان أثره هذه الأبعاد الحضارية في بناء الرعيل الأول من الصحابة وكيفية الاستفادة من هذه الأبعاد للنهوض الحضاري للأمة الإسلامية في العصر لحاضر، ومن دواعي إجراء هذا البحث ما يلاحظ من الهزيمة النفسية التي ظهرت تبعاتها في الدعوة إلى استدعاء الآخر الحضاري والافتتان بقيمه وحضارته كبديل للحضارة الإسلامية مهما كان في ذلك من تخلٍ عن قيم الإسلام ومبادئه. واحتياج السيرة النبوية إلى خدمة علمية كبيرة تتعمق من خلالها المعاني السامية التي تفيد الأجيال الصاعدة؛ لتنمي روحها وعقلها، وفق فهم المؤمنين بها. وتم ذلك  من خلال منهج تحليلي استنباطي. وتوصل البحث لنتائج عدة العهد المكي عَنِيَ ببناء الإنسان الحضاري، وخالف ما كان عليه المجتمع الجاهلي في بنيته وتوجهاته، بيد أن العناية المركزة على الفرد جعلت من هذه المرحلة نموذجًا تربويًّا وبناءً حضاريًّا يمثل مرجعية عملية ومنهجًا للتكوين الحضاري لأمة الإسلام وبوصلة تضبط مسيرة عودة المسلمين إليها عندما يتيهون عنها أو تنحط حضارتهم ويُعد التوحيد لهَّ مكانة الرأس من الجسد في البناء الحضاري في العهد المكي، وعلى أساسه ومنه انطلقت كل الأبعاد الحضارية الأخرى بل وسهَّل هذا البعد رسوخ وتنمية الأبعاد الأخرى في نفوس الرعيل الأول، فتغيرت الأفكار واستنارت بنور العلم والمعرفة. ويوصي البحث بإعادة قراءة السيرة النبوية من منظور حضاري؛ ليستلهم المسلمين من خلالها سبل عودتهم للشهود الحضاري والسعي لإقرار مناهج دراسية تعنى بالأبعاد الحضارية في السيرة النبوية بغية الاستفادة منها في وضع دليل إرشادي عملي للنهوض الحضاري للأمة.
 
    The research aims to identify the cultural dimensions and their characteristics in the Meccan era for the establishment and intellectual, behavioral and cultural renewal of the nation. The Meccan era was concerned with educating individuals to form the nation on cultural, religious, value and social dimensions..., and dealt with the Prophet’s biography from a civilizational perspective that highlights the dimensions of Islamic civilization to know the conceptual doctrinal shifts in the relationship. With God, the universe and man and its cultural effects in the Meccan era and explaining the impact of these cultural dimensions in building the first generation of companions and how to benefit from these dimensions for the cultural advancement of the Islamic nation in the present era. One of the reasons for conducting this research is what is observed of the psychological defeat whose consequences appeared in the call to Calling the cultural other And the fascination with its values ​​and civilization as an alternative to Islamic civilization, regardless of the abandonment of the values ​​and principles of Islam. The Prophet’s biography needs a great scientific service through which the sublime meanings that benefit rising generations are deepened. To develop her spirit and mind, according to the understanding of her believers. This was done through a deductive analytical approach. The research reached several results that the Meccan era was concerned with building the civilized human being, and differed from what the pre-Islamic society had in its structure and orientations. However, the focused care on the individual made this stage an educational model and civilizational building that represents a practical reference and method for the cultural formation of the nation of Islam and a compass that controls the path of Muslims’ return to it when They stray from it or their civilization declines, and monotheism is considered to have the status of the head over the body in the civilizational structure of the Meccan era, On its basis and from it, all other dimensions of civilization were launched. This dimension facilitated the establishment and development of the other dimensions in the souls of the first generation, so ideas changed and were illuminated by the light of science and knowledge. The research recommends rereading the Prophet’s biography from a civilizational perspective. Through it, Muslims will be inspired by ways to return to civilizational witness and strive to adopt academic curricula that deal with the cultural dimensions of the Prophet’s biography in order to benefit from them in developing a practical guide for the cultural advancement of the nation.

الكلمات الرئيسية