القصص القرآني وأثره في الدعوة إلى الله

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الثقافة الإسلامية، كلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة، جامعة الأزهر، مصر

المستخلص

       القصة شيء محبب لنفس الإنسان يخترعها ثم يجلس مستمعا إليها مستمتعا بأحداثها يستوي في ذلك البشر جميعا الكبير والصغير، والعالم والجاهل الكل ينجذ إلى القصة، وكان ذلك من قديم، ولما كان للقصة هذا الأثر البالغ في التأثير جاءت القصة في القرآن أسلوبا من أساليب الدعوة إلى الله، والقصص القرآني لم يرد لمجرد سرد أحداث وقعت، وإنما جاء للعبرة والعظة؛ ولذا يختلف القصص القرآني عن الحكاية، ويهدف البحث إلى تعريف القصة وأنواعها، وذكر-من خلالها-بيان حقيقة الدين وتوضيح أسسه وأهدافه، ثم إبراز مميزات القصص القرآني، فهو قصص حقيقي وقعت أحداثه في زمن معين ولشخصيات معينة سواء ذكرت بأسمائها أو بأوصافها، ولا يعتمد على الخيال لينسج منه قصة، والقصص القرآني يجمع بين نماذج الأخيار والأشرار وهذا هو الواقع في حياة البشر، فالصراع بين الخير والشر قديم بقدم الإنسان على وجه الأرض، وذكر البحث عناصر القصة القرآنية، وكذلك تناول المناهج الدعوية من خلال القصص القرآني، وذكر أساليب الدعوة فيه، ثم توضيح أثرها في أركان الدعوة، كما يهدف البحث لبيان جماليات القصص القرآني، فقد وصف رب العالمين هذا القصص بأنه أحسن القصص، وقد اشتمل القرآن الكريم على قصص الأخيار وقصص الأشرار، وهذا القصص معينه لا ينضب، يستخرج منه في كل عصر ما يفتح الله به على من يتدبره. ومن التدبر في القصص القرآني وجود أوجه جمال في المقارنات بين ما اشتمل عليه القرآن من قصص، واستخدمت في هذا البحث المنهج الاستقرائي، والمنهج التحليلي، وتوصلت إلى نتائج عدة منها: أن القرآن الكريم معينه لا ينضب، وأيضا أن الله سبحانه وصف القصص القرآني بأنه أحسن القصص، فمهما اخترع الناس من قصص فإنه لا يقارن به، كما أبنت أن النزاع بين الخير والشر موجود منذ وجد الإنسان على الأرض ومستمر ما بقي الإنسان عليها، وكذلك أن واقعية القصص القرآني في معالجته لنوازع الإنسان وغرائزه، وأخيرا من نتائج البحث أن القصص القرآني لا يستطرد في ذكر أحداث لا تعود على القصة بنفع.
 
A story is something that a person loves. He invents it and then sits and listens to it, enjoying its events. All human beings, old and young, and the learned and the ignorant. Everyone is drawn to the story, and that was from ancient times. And since the story had this great influence on the story, the story came in the Qur’an as one of the methods of calling to God. The Qur’anic stories were not intended merely to narrate events that occurred, but rather were intended as a lesson and a sermon. Therefore, Quranic stories differ from the story, and the research aims to define the story and its types, and - through it - explain the truth of the religion and clarify its foundations and goals, then highlight the features of the Quranic stories, as they are real stories whose events took place in a specific time and for specific characters, whether mentioned by their names or descriptions, and it is not relied upon. On the imagination to weave a story from it, and the Qur’anic stories combine models of good people and bad people, and this is the reality in human life, The struggle between good and evil is as old as man on the face of the earth, and the research mentioned the elements of the Qur’anic story, as well as dealing with preaching approaches through Quranic stories, and mentioned the methods of preaching in it, then clarifying their impact on the pillars of preaching. The research also aims to explain the aesthetics of Quranic stories, as the Lord described Knowing that these stories are the best of stories, the Holy Qur’an includes stories of good people and stories of evil people, and these stories are an inexhaustible resource, extracting from them in every era what God opens up to those who ponder them, One of the reflections on Qur’anic stories is the presence of beauties in the comparisons between the stories contained in the Qur’an. In this research, I used the inductive approach and the analytical approach, and I reached several results, including: that the Holy Qur’an is an inexhaustible source, and also that God Almighty described the Qur’anic stories as the best. Stories: No matter how many stories people invent, it cannot be compared to it. It also demonstrated that the conflict between good and evil has existed since man existed on earth and will continue as long as man remains on it. Likewise, the realism of Qur’anic stories in its treatment of man’s inclinations and instincts. Finally, from the results of the research, Qur’anic stories do not He continues to mention events that do not benefit the story.

الكلمات الرئيسية