التقابل في سـورة الـحــج (بلاغة المقابلة والمطابقة) دراســــــــــــة تــــــحـــلـيـلـيــة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الثقافة الإسلامية، كلية التربية، جامعة حائل، المملكة العربية السعودية

المستخلص

     يهدف البحث إلى بيان أن مبحث التقابل في درس البلاغة العربية مبحث ثري الأرجاء غزير العطاء في كشفه عن مواطن الجمال والإعجاز في الخطاب القرآني، وأن الإعجاز والإحكام والتكامل والانسجام كخصائص من خصائص النص القرآني لجديرة بمزيد تجليتها من خلال مباحث البلاغة العربية، وإن من أوفى هذه المباحث بذلك مبحث التقابل، وكذلك الكشف ولو عن قليل شذرات من أوجه الإعجاز البلاغي للقرآن الكريم، عبر الدرس البلاغي للتقابل في سورة الحج، وأيضا الإفادة من آليات التقابل -بجناحية: المقابلة والطباق- في درس ما تزخر به سورة الحج المباركة من ألوان التقابل وما ينفتح عليه من طاقات بلاغية وجمالية، لفتًا للأنظار إلى هذه الطاقات والإمكانات، والإسهام ولو بجهد المحب المقل في خدمة القرآن الكريم ودرسه البلاغي والبياني، كشفًا عن بعض مواطن إعجازه التي يسلك إليها هذا البحث، واعتمدت في البحث على المنهج الوصفي، وذلك بدءًا من جمع الآيات التي قامت بلاغتها على ظاهرة التقابل في سورة الحج، مرورا بملاحظتها ووصفها وتحليلها والكشف عن تأثيرها النفسي والذهني، واستخلاص نتائج كل ذلك منها، مستخدمًا في ذلك كله المنهج الاستقرائي، وتوصلت الى نتائج منها: كان للبلاغيين رؤى اختلفت في غير تنافر حول مفاهيم المصطلحات ذات الصلة بمصطلح التقابل؛ كالطباق، والتكافؤ، والتضاد، والتخالف، والتناقض، إلا أن حاصل هذه الرؤى كان سلْك مفاهيم هذه المصطلحات في سياق اشتراكها في الدلالة على التقابل، وأنها في جملتها تشكل ضروبًا من العلاقات التي يقوم عليها التقابل، وأيضا شهدت الدراسات الحديثة نقلة نوعية في مجال الدرس اللغوي واللساني والأدبي، بما كشفت عنه من إغراق البلاغة التقليدية في الجزئية والفصل بين النص وبين جمالياته؛ مما سيطر عليها طويلاً من الوقوف عند حدود الجملة، وهو ما تمخض عن الاجتياز بالبلاغة وبمبحث التقابل معها إلى أفق نظرة كلية أبعد من حدود الألفاظ والجمل، ترى أن تحقق المعنى لا يكون إلا بربط أجزاء النص، ويوصي البحث بمزيد عناية حركة البحث العلمي بالدراسات البلاغية للقرآن الكريم، في ضوء الإفادة من النقلة النوعية التي أحدثتها المدارس النقدية الحديثة، لتطوير البلاغة العربية.
 
The research aims to show that the topic of contrast in the lesson of Arabic rhetoric is a topic that is rich in scope and abundant in revealing the aspects of beauty and miracles in the Qur’anic discourse, and that miracle, precision, complementarity, and harmony as characteristics of the Qur’anic text deserve to be further revealed through the topics of Arabic rhetoric, and that who is most worthy of these topics Thus, the study of contrast, as well as revealing even a few fragments of the aspects of the rhetorical miracle of the Holy Qur’an, through the rhetorical lesson of contrast in Surah Al-Hajj, and also benefiting from the mechanisms of contrast - under the wings: contrast and counterpoint - in studying the types of contrast that the blessed Surat Al-Hajj abounds with and what it opens up to. Of rhetorical and aesthetic energies, drawing attention to these energies and possibilities, Contributing, even with the effort of a passionate lover, to the service of the Holy Qur’an and its rhetorical and explanatory study, revealing some of the aspects of its miraculousness to which this research is directed. In the research, I relied on the descriptive approach, starting with the collection of verses whose eloquence is based on the phenomenon of correspondence in Surah Al-Hajj, passing through its observation, description, and analysis. And revealing its psychological and mental impact, and extracting results from it, using the inductive method in all of this, and I reached results including: The rhetoricians had visions that differed without contradiction about the concepts of terms related to the term correspondence; Such as counterpoint, equivalence, opposition, contrast, and contradiction. However, the outcome of these visions was the understanding of the concepts of these terms in the context of their participation in indicating opposition, and that in their entirety they constitute types of relationships upon which opposition is based, Recent studies have also witnessed a qualitative shift in the field of linguistic, linguistic, and literary studies, with what they revealed of the drowning of traditional rhetoric in detail and the separation between the text and its aesthetics. What dominated her for a long time was stopping at the boundaries of the sentence, which resulted in crossing rhetoric and the study of its correspondence to the horizon of a comprehensive view beyond the limits of words and sentences. She believes that meaning can only be achieved by linking parts of the text, and the research recommends that the scientific research movement pay more attention to rhetorical studies of the Qur’an. Al-Karim, in light of benefiting from the qualitative shift brought about by modern critical schools to develop Arabic rhetoric.

الكلمات الرئيسية