الفكر التجديدي و الإصلاحي للإمام محمد مصطفي المراغي (دراسة تحليلية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الإسلامية، كلية الآداب، جامعة المنيا، مصر

المستخلص

إن تجديد هذا الدين ليس ترفا عقليا، ولكنه مجاهدة، ومناصرة، واتباع للنور القرآني، وتعريف العالم به، طلبًا للفلاح الذي رغب فيه القرآن الكريم، وتَهدف الدراسة إلى اعطاء لمحة عن مظاهر التجديد التي مارسها الشيخ المراغي، وبيان عوامل التجديد التي جعلت الشيخ المراغي يؤمن بحتمية تجديد الفقه الإسلامي وضرورته، وكذلك بيان أن الإسلام قادر على إيجاد الحلول المناسبة لكل مستجدات العصر، كما ترمي إلى الإسهام في إغناء المكتبة الإسلامية بالدراسات المعاصرة التي تهتم بقضايا المجتمع، والإسهام في هذا الجانب بهدف تحقيق مصالح الأمة، وحفظ المقاصد العامة للشريعة الإسلامية، واعتمدت هذه الدراسة على المنهج التحليلي, سواء الاستقرائي منه, من خلال تتبع ما يتعلق بموضوع الدراسة من أفكار وجهود الشيخ المراغي الفقهية, ثمَّ جمعها في إطار واحد؛ لتحليها, ومع هذا لم تغفل الدراسة أيضًا المنهج المقارن, ولكن بقدر الحاجة إليه، وخلصت الدراسة إلى نتائج منها: يعد مصطلح تجديد الدين مصطلحًا إسلاميًا، حيث إنه نشأ من حديث مروي في ذلك، وهو قول الرسول صلى الله عليه وسلم: «إِنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ عَلَى رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ يُجَدِّدُ لَهَا دِينَهَا، وكذلك انتهت الدراسة إلى أن التجديد الذي لا يلتزم بضوابط معينة هو ـ في الحقيقة ـ تغيير للدين، وليس تجديدا له بالمفهوم الشرعي، وتغيير الدين أو تبديله مرفوض، لا يجوز القول به، أو الدعوة إليه، وأيضا التجديد من الأمور التي لا تتم إلا بضوابط صحيحة وواضحة، وإلا كان تخريباً ولم يكن تجديداً، بالنظر إلى أن الهدف من التجديد هو نقل الدين من قرن إلى قرن، ومن جيل إلى جيل، وهو محاط بالحفظ والصيانة، بحيث لا يزاد فيه، ولا ينقص منه، كما أنه لم يكن الشيخ المراغي حريصًا علي التوسع في المسائل الفقهية التي يوردها، ولا معنيًا بالخوض في الخلافات الفقهية وأسبابها، ومناقشة هذه الأسباب إلا بالقدر الذي يخدم فكرة يريد التأصيل لها في سياق حديثه، ودعا الشيخ المراغي في مشروعه الإصلاحي إلي نصرة الإسلام وتطوير الأزهر الذي كان علي رأس أولويات المراغي، وتوصي الدراسي بمزيد من البحث في رواد التجديد الإسلامي وفق الضوابط والقيود التي تخدم الدين ولا تغير الدين.
Renewing this religion is not a mental luxury, but rather striving, advocating, and following the Qur’anic light, and introducing it to the world, seeking the success desired by the Holy Qur’an. The study aims to give a glimpse into the manifestations of renewal practiced by Sheikh Al-Maraghi, and explain the factors of renewal that made Sheikh Al-Maraghi believe With the inevitability and necessity of renewing Islamic jurisprudence, as well as demonstrating that Islam is capable of finding appropriate solutions to all developments of the era, it also aims to contribute to enriching the Islamic library with contemporary studies concerned with societal issues, And to contribute in this aspect with the aim of achieving the interests of the nation, and preserving the general objectives of Islamic law. This study relied on the analytical approach, whether inductive or inductive, by tracking the jurisprudential ideas and efforts of Sheikh Al-Maraghi, related to the subject of the study, and then collecting them in one framework. To analyze it, however, the study also did not ignore the comparative approach, but to the extent it was needed, and the study concluded with results including: The term renewal of religion is an Islamic term, as it arose from a narrated hadith in that regard, which is the saying of the Messenger, may God bless him and grant him peace: “Indeed, God will resurrect This nation has someone to renew its religion at the beginning of every hundred years. The study also concluded that renewal that does not adhere to certain controls is, in fact, a change of religion, It is not a renewal of it in the legal sense, and changing or altering the religion is unacceptable. It is not permissible to say it or call for it. Also, renewal is one of the things that cannot be done except with correct and clear controls. Otherwise, it would be sabotage and not renewal, given that the goal of renewal is to transfer the religion from From century to century, and from generation to generation, it is surrounded by preservation and maintenance, such that it cannot be added to or detracted from. Likewise, Sheikh Al-Maraghi was not keen on expanding on the jurisprudential issues that he mentioned, nor was he concerned with delving into the jurisprudential disputes and their causes, and discussing these reasons except To the extent that it serves an idea that he wants to root in the context of his speech, Sheikh Al-Maraghi called in his reform project to support Islam and develop Al-Azhar, which was Al-Maraghi’s top priorities, Al-Darasi recommends further research into the pioneers of Islamic renewal in accordance with controls and restrictions that serve the religion and do not change the religion.

الكلمات الرئيسية