مقاصد الدعوة الإسلامية دراسة تأصيلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الثقافة الإسلامية، كلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة، جامعة الأزهر الشريف، مصر

المستخلص

أُعدَّ هذا البحث بغرض التأصيل لمقاصد الدعوة الإسلامية وأهدافها الكبرى، وبيان ما بين تلك المقاصد الدعوية ومقاصد الشريعة الإسلامية- بدلالتها الاصطلاحية- من وجوه التمايز. وقد انتهى البحث إلى تقسيم مقاصد الدعوة الإسلامية إلى ثلاث مجموعات رئيسة: المقاصد المعرفية، والمقاصد الوجدانية، والمقاصد الاجتماعية، اشتملت كل مجموعة منها على عدة مقاصد خاصة بها. هذا وقد عرض البحث لبيان المراد من كل مقصد من تلك المقاصد في إطاره الدعوي، كما أنه ختم الحديث عن كل مقصد ببيان أهم العناصر والمحاور التي يمكن عن طريقها تحقيق ذلك المقصد وتطبيقه في الواقع الدعوي؛ وذلك كله بغرض ضبط مسيرة الخطاب الإسلامي، وتحديد أولوياته الثابتة، واتحاد كلمة العاملين للإسلام ما أمكن. وقد اعتمدت في البحث المنهج التكاملي بما يستلزمه من:( استقراء– تحليل- واستنباط).
 ومما توصل إليه البحث من نتائج: انفراد الدعوة الإسلامية بمقاصد تُميّزها عن مقاصد الشريعة الإسلامية بدلالتها الاصطلاحية، وتنوع مقاصد الدعوة الإسلامية واتساع مجالاتها لتشمل: الديني والدنيوي، الفردي والجماعي، المادي والروحي....، وإفساح المقاصد الدعوية المجال أمام دعاة الإسلام لتطوير الوسائل، وتجديد الآليات؛ حيث جاء النص على المبادئ العامة والأهداف الكلية دون التعرض بحديث مفصل عن الوسائل، نظرًا لتغيرها بتغير عصورها وظروفها، وهو ما يبرهن على مرونة الإسلام وفاعليته.
 كما أوردت بخاتمة البحث عده توصيات منها: ضرورة إفراد مقاصد الدعوة الإسلامية بمادة مستقلة بالكليات الشرعية بالأزهر الشريف، لاسيما كلية الدعوة الإسلامية، وتخصيص دراسة تُعنى برصد الجهود التي بذلت - عبر التاريخ الفكري والدعوي - لوضع الأصول الفكرية التي تجمع كلمة العاملين للإسلام، وينتظم تحت مظلتها سعيهم، بدءًا من أبي الحسن الأشعري، وانتهاء بوثيقة الأزهر الشريف للتجديد.
This research was prepared for the purpose of rooting for the purposes of the Islamic call and its major objectives, and to show the difference between those purposes of advocacy and the purposes of Islamic law - with its idiomatic meaning - from the aspects of distinction. The research concluded by dividing the purposes of the Islamic call into three main groups: epistemological purposes, emotional purposes, and social purposes, each group of which included several purposes of its own. This research was presented to clarify the intent of each of these purposes in its advocacy framework, and it concluded the discussion of each intent with a statement of the most important elements and axes through which that intent can be achieved. and its application in advocacy reality; All this is for the purpose of controlling the course of the Islamic discourse, defining its fixed priorities, and uniting the word of those working for Islam as much as possible. In the research, the integrative approach was adopted, including what it entails: (extrapolation - analysis - and deduction).
 Among the findings of the research: the uniqueness of the Islamic call with purposes that distinguish it from the purposes of Islamic law with its idiomatic meaning, and the diversity of the purposes of the Islamic call and the widening of its fields to include: religious and worldly, individual and collective, material and spiritual. renewal of mechanisms; Where the text came on the general principles and overall goals without discussing a detailed discussion of the means, due to their change with the change of eras and circumstances, which proves the flexibility and effectiveness of Islam. In the conclusion of the research, I mentioned several recommendations, including: the necessity of singling out the purposes of the Islamic call as an independent article in the Sharia colleges of Al-Azhar Al-Sharif, especially the College of Islamic Call, and dedicating a study concerned with monitoring the efforts that have been made - throughout the intellectual and advocacy history - to develop the intellectual assets that gather the word of the workers of Islam, and organize under its umbrella Their quest, starting with Abu al-Hasan al-Ash'ari, and ending with the Al-Azhar Document for renewal.

الكلمات الرئيسية