علم المنطق ودوره في خدمة الدعوة الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الأزهر، کلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة، قسم الأديان والمذاهب

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى  بيان أهمية علم المنطق للداعية ومن ثم الدعوة الإسلامية، كما يهدف إلى الرد على هؤلاء الذين ينظرون إلى المنطق على أنه علم لا فائدة تحته، وبيان خطئهم في هذا الباب من خلال إبراز عدد من الفوائد التي يفيدها الداعية من هذا العلم، وبيان ما ينجم من أثار سلبية عن التفريط في دراسة هذا العلم، من الخلل في التفكير والعقم في التصور، كما يهدف إلى وضع صورة ميسرة لعلم المنطق بين يدي طلاب العلم، الذين باتوا يشكون من صعوبة علم المنطق، هذه الصعوبة التي أرى أحد أهم أسبابها أنهم لم يوفقوا إلى معلم جيد خلال رحلتهم الدراسية، يضطلع بتذليل صعوبته وبيان غامضه والتنبيه على فوائده وخطورة إهماله، ومن ثم ظنوا -من فرط هذه الصعوبة- أنه علم غير مفيد؛ إذ لو كان مفيدا لسهل هضمه وفهمه ولكان أدراك فائدته وخطورة إهماله أمرا قريبا ظاهرا. والمنهج المتبع في هذا البحث هو المنهج الوصفي؛ حيث يتم عرض علم المنطق عرضا بانوراميا مبسطا، يُسهم في رسم تصور أولي عن هذا العلم الجليل، ويزيل عن النفس تصور صعوبته، ثم يتم الانتقال بعد ذلك إلى بيان مواطن إفادة الداعية ومن ثم الدعوة الإسلامية من هذا العلم الإنساني المحكم، وقد توصل الباحث إلى عدد من النتائج؛ أهمها: خطأ من ظن أن علم المنطق صعب في دراسته أو لا فائدة منه، وكثرة مواطن إفادة الداعية من علم المنطق، وأن هناك فارقا كبيرا بين داعية درس المنطق وآخر لم يدرسه، ويوصي الباحث بضرورة عقد دورات تدريبة مكثفة مختصرة لدراسة المنطق في المؤسسات الدعوية المختلفة، وضرورة تكوين لجنة من المتخصصين في فن المنطق لوضع مؤلفات تعنى بتجديد تدريس المنطق، وإبراز مواطن الإفادة منه، وبيان الخطورة التي تترتب على إهمال دراسته، كما يوصي المتعلمين -دائما أبدا- أن يطالبوا معلميهم بوضع التصور الكامل للفكرة المراد تعلمها، مع بيان مواطن الإفادة منها؛ لكي يقبلوا على الدراسة بحب وشغف؛ فإن دراسة الجزئيات مع فهم إطارها الكلي يمنح الفكرة سهولة وعمقا.
 
         This research aims to show the importance of the science of logic to the preacher and then the Islamic call, and it also aims to respond to those who view logic as a science that has no benefit under it, and to show their error in this section by highlighting a number of benefits that the preacher benefits from this science, and to show The negative effects that result from negligence in the study of this science, from the imbalance in thinking and sterility in perception, and it also aims to put a soft picture of the science of logic in the hands of students of science, who are now complaining about the difficulty of the science of logic, This difficulty, which I see as one of the most important reasons for it, is that they did not succeed in finding a good teacher during their academic journey, who undertakes to overcome its difficulty, explain its vagueness, and warn of its benefits and the danger of neglecting it, and then they thought - due to this difficulty - that it is a useless science. If it were useful, it would be easy to digest and understand, and realizing its usefulness and the danger of neglecting it would be a matter soon and apparent. The method used in this research is the descriptive method. Where the science of logic is presented in a simplified panoramic view, which contributes to drawing a preliminary conception of this great science, and removes from the soul the perception of its difficulty, and then the transition is made after that to a statement of the places of the preacher’s statement and then the Islamic call from this precise human science, and the researcher has reached a number results; The most important of them: The mistake of those who think that the science of logic is difficult to study or useless, and the many places where the preacher benefits from the science of logic, and that there is a big difference between a preacher who studied logic and another who did not study it, and the researcher recommends the necessity of holding brief intensive training courses to study logic in the various advocacy institutions, and the necessity Formation of a committee of specialists in the art of logic to produce books concerned with renewing the teaching of logic, highlighting areas of benefit from it, and explaining the danger that results from neglecting its study, He also recommends that learners - always and never - ask their teachers to develop a complete vision of the idea to be learned, with an indication of where to benefit from it; In order for them to accept the study with love and passion; Studying the particles while understanding their overall framework gives the idea ease and depth.

الكلمات الرئيسية