المنهجية النقدية عند الإمام السعدي في تفسيره

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التفسير وعلوم القران، كلية التربية الأساسية للتعليم التطبيقي، الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، الكويت

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى بيان المنهجية النقدية عند الإمام السعدي في تفسيره، وقد تناولت في هذا البحثالتعريف بالسعدي وتفسيره تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان، والنقد المتعلق بالتفسير وعلومه نموذج في نقد ما يتعلق بالناسخ والمنسوخ، ثم تناولت النقد المتعلق بمسائل الاعتقاد، والنقد المتعلق بالمسائل اللغوية والأصولية والفقهية عند الإمام السعدي، وأخيرا أصوله النقدية في التفسير ومنهجيته فيه، واتبعت  المنهج الاستقرائي، ثمّ المنهج المنهج التحليلي الاستنباطي، وخلص البحث إلى أن السعدي - رحمه الله - ليس بالمفسر العادي، بل هو مفسر ناقد ينظر إلى التفسير بعينين عين المتأمل وعين المتعقب وهو في الاتجاهين يسلك الاختصار وعدم الميل إلى التطويل، وهو في ذلك يراعي عدم خروج التفسير عن مقصوده ومراده، وكذلك فإن الإمام السعدي راعى ضرورة الرد على المخالفين لا سيما في التفسير، بل جعل ذلك من جملة علوم القرآن التي يجب المصير إليها نقلا وعقلا، ولذلك نجده يرد على المخالفين في تفسيره تارة من جهة الأدلة الشرعية، وتارة من جهة الأدلة العقلية والقياس واللغة وغير ذلك مما أفاء الله عليه من نور العلم والبصيرة، وأيضا يميل الإمام السعدي إلى عدم ذكر أصحاب الأقوال المغلوطة إلا أنه يذكر أوصافهم أو مقالاتهم فيقول: "بعض المفسرين" أو "الفقهاء" وفي المردود عليهم من أصحاب الفرق المخالفة يذكر كذلك أسماء تلك الفرق فيقول: "الرافضة" أو "المعتزلة" أو "الجهمية"...إلخ، - ومما انتهى إليه البحث أن الإمام السعدي - رحمه الله - يميل إلى تأصيل القول الصحيح من الآية أولا، ويذكر ما يمكن استخلاصه من المعاني الصحيحة من الآية محل التفسير، كما أن الإمام السعدي يوظف في نقده وتعقبه للتفسيرات والأفهام المغلوطة تارة المواضع الأخرى من القرآن التي تؤيد ما ذهب إليه أو تؤكد ما أبطله من المعاني الخاطئة أو يستدل بالسنة لذلك أو يستخدم الحجج والبراهين العقلية، ويوصي البحث بتتبع أقوال الإمام السعدي في تفسيره تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان لتكوين موسوعة علمية تبحث التفسير من ناحية فقهية.
    This research aims to demonstrate the critical methodology of Imam Al-Saadi in his interpretation. In this research, I dealt with the definition of Al-Saadi and his interpretation, Tayseer Al-Karim Al-Rahman, in the interpretation of the words of Al-Manan, and the criticism related to interpretation and its sciences as a model in criticism of what is related to the abrogator and the abrogated. Then I dealt with the criticism related to issues of belief, and the criticism related to With the linguistic, fundamental and jurisprudential issues of Imam Al-Saadi, and finally his critical origins in interpretation and his methodology in it, and followed the inductive approach, then the deductive analytical approach,The research concluded that Al-Saadi - may God have mercy on him - is not an ordinary interpreter, rather he is a critical interpreter who looks at the interpretation with consideration with the eyes of the contemplator and the eye of the tracker, and he makes them take brevity and not tend to lengthen, and in that he takes into account the lack of interpretation from his intent and what he wanted, as well as in the immediate filling of Al-Saadi He took care of you to respond to the justification, rather he made that among the sciences of the Qur’an that must be decided upon, its interpretation, its interpretation, its interpretation, the legal relationship, the relationship between the two directions, the reading, the language, and so on. May God grant him the light of knowledge and insight.  Also, Imam Al-Saadi tends not to mention the owners of the erroneous sayings, except that he mentions their descriptions or articles, so he says: “Some commentators” or “jurists.” And in the response to them from the owners of the opposing sects, he also mentions the names of those sects, and he says: “The Rafidah” or “The Mu’tazila” or “Jahmiyyah” "...etc., - and from what the research concluded is that Imam Al-Saadi - may God have mercy on him - tends to root the correct saying from the verse first, and mentions what can be extracted from the correct meanings of the verse under interpretation, just as Imam Al-Saadi is employed in his criticism and tracking of interpretations and misconceptions Sometimes the other places in the Qur’an that support what he went to or confirm what he falsified from the erroneous meanings, or he inferred the Sunnah for that, or he used rational arguments and proofs, The research recommends following the sayings of Imam Al-Saadi in his interpretation of Tayseer Al-Karim Al-Rahman in the interpretation of the words of Al-Manan in order to form a scientific encyclopedia that examines the interpretation from a jurisprudential point of view.

الكلمات الرئيسية