قيام النبي صلى الله عليه وسلم بقاعدة " لكل مقام مقال" وبيان أثرها النفسي على المدعو

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الثقافة الإسلامية، كلية الدعوة الإسلامية، جامعة الأزهر، مصر

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى بيان حاجة الدعاة إلى العمل بقاعدة "لكل مقام مقال" حتى يؤثروا في نفسية المدعو تأثيرا عظيما، فنفسية المدعو تتأثر بالحدث الذى تعايشه فتحتاج إلى مقال يؤثر فيها تأثيرا إيجابيا؛ يصبّرها عند الحزن، وينشّطها عند الكسل، ويعينها على الشكر عند حدوث نعمة، ويثبّتها عند حدوث نقمة، ويلائم الأحوال المتنوعة والمتعددة التي يتعرض لها المدعو، ويبيّن هذا البحث أن قاعدة "لكل مقام مقال" تضرب جذورها فى التاريخ؛ فهى موجودة قبل الإسلام، وأقرّها الإسلام، وجاء ذكرها بالتصريح على لسان صحابة رسول الله (r)، ويستمر البحث في مسيرته العلمية ليبين صورا ونماذج من عمل الرسول (r) بهذه القاعدة، ومراعاته لمقام الزمن، والمكان، والأشخاص، والحدث، ويبيّن البحث كذلك الأثر النفسي لتطبيق هذه القاعدة في الوقاية من الأفكار السلبية التي تدخل عقل المدعو الباطن؛ فتحميه من السوء، وتجعله ينطلق في طاعة الله مطمئن النفس، قرير العين، كما يبيّن البحث الأثر النفسي الإيجابي على المدعو عند توجيه نصح سديد يلائم  الحدث الذى يعايشه، ويتفاعل معه ؛ وهو ما يعرف في العلوم  الإنسانية "بالتربية بالحدث"، وهو ما قام البحث ببيانه وتوضيحه، وانتهج   البحث: المنهج التوثيقي المنهج الاستنباطي، والمنهج التاريخي، والمنهج المقارن، وخلص البحث إلى أنه يتعين على الداعية الواعي أن يحسن اختيار المادة الدعوية الملائمة للمواقف المتعددة؛ حتى يؤثر فى المدعوين أعظم تأثير، وكذلك أثبتت الدراسات النفسية المتعددة أن النفس الإنسانية تتأثر بالحدث المعاش تأثرا يتغلغل في جنباتها؛ فتكون مهيأة لقبول الموعظة الملائمة لذلك الحدث؛ وهو ما يؤكد أهمية العمل بقاعدة " لكل مقام مقال" ، ويوصي البحث بدعوة الذين ينكرون التّذكير بالمناسبات المتعددة إلى القراءة المتأنية لمصادر الشرع الحنيف ليعلموا أن التذكير بالمناسبات المتعددة سنة طيبة مباركة؛ لأنها مستمدة من حكمة" لكل مقام مقال"، ويوصي-أيضا- بتحقيق الحكم والأمثال، وبيان أصلها ونسبتها، وإظهار مدى اتفاقها واختلافها مع الشرع، وبيان وجه الاستفادة منها فى الدراسات الدعوية؛ لتحقيق خدمة طلاب العلم فى سعيهم الحثيث فى ربط الحكم والأمثال بقواعد الدعوة إلى الله تعالى.
     This research aims to demonstrate the need of preachers to work with the rule of "for every position an essay" so that they can have a great influence on the psyche of the supplicant. He gives her patience when she is sad, energizes her when she is lazy, helps her to be thankful when a blessing occurs, and proves her when a curse occurs, and suits the various and multiple conditions that the invitee is exposed to, ; It existed before Islam, and Islam endorsed it, and it was mentioned explicitly by the Companions of the Messenger of God (PBUH), and the research continues in his scientific career to show images and models of the Messenger’s work (PBUH) with this rule, and his observance of the denominator of time, place, persons, and event, and the research also shows The psychological effect of applying this rule in preventing negative thoughts that enter the mind of the subconscious person; So it protects him from evil, and makes him start in obedience to God with peace of mind, calmness of the eye, as the research shows the positive psychological impact on the invitee when giving sound advice that suits the event he lives with, and interacts with it; This is what is known in the human sciences as "education through the event", which is what the research explained and clarified. The research adopted: the documentary approach, the deductive approach, the historical approach, and the comparative approach. In order for the invitees to have the greatest impact, as well as multiple psychological studies have proven that the human soul is affected by the lived event in a way that penetrates its sides; so it is prepared to accept the appropriate sermon for that event; This confirms the importance of working with the rule "for every position there is an article", and recommends the research to invite those who deny reminding of multiple occasions to read carefully the sources of the true Sharia to know that reminding of multiple occasions is a good and blessed year; Because it is derived from the wisdom of "every place is an article", He also recommends investigating judgment and proverbs, clarifying their origin and attribution, showing the extent of their agreement and disagreement with the Sharia, and explaining the way to benefit from them in advocacy studies. To achieve the service of students of knowledge in their relentless pursuit of linking wisdom and proverbs with the rules of calling to God Almighty.

الكلمات الرئيسية