دور المنهج العقدي الأزهري في مواجهة التطرف الفكري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأديان والمذاهب، کلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة، جامعة الأزهر بالقاهرة

المستخلص

     يهدف هذا البحث إلى إبراز دور دراسة المنهج الأزهري في العقيدة في الحد من ظاهرة التطرف الفكري،  وتناول مجموعة من القضايا الهامة التي غالى فيها المتطرفون, وناقشها من خلال المنهج الأزهري الذي يدرسه طلاب المراحل المختلفة بالأزهر الشريف في مقررات التوحيد بالإضافة لمقرر الثقافة الإسلامية بالصف الثالث الإعدادي والصف الأول الثانوي, وتقتضي طبيعة البحث استخدام المنهج الوصفي والمنهج الاستقرائي وكذلك المنهج النقدي والمقارن، وانتهى البحث إلى أن علم العقيدة الذي يدرسه الأزهر الشريف في المراحل الدراسية المختلفة هو الحصن الحصين لكل من درسه وألم به إلماما كافيا من براثن الفكر المتطرف, وما يتبعه من عنف وترويع للآمنين، وأن تعريف الإيمان بالتصديق القلبي يحمي المجتمع من فوضى الفكر التكفيري، وكذلك فإن توجيه الطاقات لإصلاح المجتمعات خير من تكفير أهلها وهجرها ومعاداة أهلها، كما أنه لا يتناسب التقسيم القديم للعالم إلى دار إسلام ودار حرب مع الواقع المعاصر, والأولى التسمية بدار الاستجابة ودار الدعوة، وأيضا فالجهاد في الإسلام له صور متعددة, والجانب القتالي منه شرع دفاعا ضد عدوان المعتدين ولتأمين مسار الدعوة؛ لمنح الأمم حقها في تلقي دعوة الحق، وأضف لهذا أن حاكمية الله تعالى لا تتعارض مع الاجتهاد البشري في سن قوانين تحقق المصلحة للأمة- فيما لم يرد فيه نص, ولا يتعارض مع نص قطعي الثبوت والدلالة، وخير وسيلة لفهم صحيح الدين هي دراسة النصوص الجزئية في ضوء الكليات المعتمدة ومقاصد الشريعة الإسلامية؛ لأن إغفال الكليات والمقاصد يفضي إلى نتائج لا تتفق مع الإسلام ومقاصده، ويوصي الباحث بتعميم منهج الثقافة الإسلامية الذي يتم تدريسه بالصف الأول الثانوي بالأزهر الشريف في جميع المراحل الدراسية من المرحلة الإعدادية حتى الجامعية, في المؤسسات التعليمية الأزهرية وغير الأزهرية, والعسكرية والأمنية أيضا، وكذلك بعقد دورات علمية متقدمة للمعلمين بالأزهر الذين يتصدرون لتدريس التوحيد والفقه, حتى يكونوا مؤهلين لتعليم الطلاب والطالبات وفق منهج صحيح.
     This research aims to highlight the role of studying the Al-Azhari curriculum in faith in reducing the phenomenon of intellectual extremism, and addressing a group of important issues that extremists exaggerated, and discussing them through the Al-Azhar curriculum taught by students of different stages in Al-Azhar Al-Sharif in the courses of monotheism in addition to the Islamic culture course in the third grade of preparatory first grade secondary, The nature of the research requires the use of the descriptive approach and the inductive approach, as well as the critical and comparative approach. The research concluded that the science of faith taught by Al-Azhar Al-Sharif in the various academic stages is the stronghold for everyone who studied it and had sufficient knowledge of it from the clutches of extremist thought, and the violence and intimidation that follows it for the safe, and that Defining faith with heartfelt ratification protects society from the chaos of takfiri thought. Likewise, directing energies to reform societies is better than excommunicating, abandoning, and enmity with its people, just as the ancient division of the world into the abode of Islam and the abode of war does not fit with the contemporary reality, It is better to name it Dar al-Istijaba and Dar al-Da`wah. Also, jihad in Islam has many forms, and the combative aspect of it was legislated in defense against the aggression of the aggressors and to secure the path of the da’wah. To give nations their right to receive the call of truth, and add to this that the sovereignty of God Almighty does not conflict with human diligence in enacting laws that achieve the interest of the nation - in what is not mentioned in a text, and it does not conflict with a text that is definitive evidence and evidence, and the best way to understand the true religion is the study of partial texts in In light of the accredited colleges and the purposes of Islamic law; Because neglecting universals and purposes leads to results that are not consistent with Islam and its purposes, The researcher recommends generalizing the Islamic culture curriculum, which is taught in the first grade of secondary school in Al-Azhar Al-Sharif, in all academic levels from preparatory to university, in Al-Azhar and non-Azhar educational institutions, as well as in military and security institutions, as well as holding advanced scientific courses for teachers in Al-Azhar who lead the teaching of monotheism and jurisprudence, so that they are Qualified to teach male and female students according to a correct curriculum.

الكلمات الرئيسية