الأمن العقدي وأثره على الأمن الوطني ( ظاهرة الغلو في الدين )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الإسلامية، كلية الآداب، جامعة الملك فيصل، السعودية

المستخلص

     الانحراف العقدي يُعدّ من أهم مهدّدات الأمن الوطني؛ لاعتقاد صاحبه صواب ما هو عليه، واجتهاده في دعوة غيره إليه، وقتاله في سبيله، وربما بقتل نفسه في سبيل ذلك؛ ولذا يهدف هذا البحث إلى وضع حد جامع مانع لمفهوم الأمن العقدي؛ لينضبط الحديث في سياقه العام، ً بدلا من الخلط الحاصل لدى بعض الباحثين على مستوى التعريف، وما ينبى عليه من نتائج، وبيان أثر الأمن العقدي في تكريس الأمن الوطني على مستوى الفرد والمجتمع سواء من قبيل الإجراءات البنائية أو الإجراءات الدفاعية التي تحميهم على حد سواء، وانتهى البحث إلى بيان عظمة حرمة المسلم ودمه وماله وعرضه، وبيان مكانة العقل في الإسلام فهو من الضروريات الخمس التي حافظ عليها وحرم الاعتداء عليها ، وصان تفكيره من الانحراف الفكري والعقدي، وأيضا أن العقيدة الصحيحة سبب أمن الدول واستقرارها وبقائها ، وفساد العقيدة سبب زوالها ، فإن من أسباب سقوط الدولة الأموية ، هو فساد معتقد أخر أمرائها مروان بن محمد بسبب فساد معتقد مربيه الجعد بن درهم، كما توصل إلى التحذير من مفارقة الجماعة وتعدد الجماعات ، وبيان عواقبها المدمرة على الفرد والمجتمع، وحتمية نشر العلم الشرعي الصحيح المستمد من الكتاب والسنة وسلف الأمة، وكذلك التحذير مما يذاع وينشر في مختلف وسائل الإعلام من البدع والأفكار الضالة والإعراض عنها، ويوصي البحث بأنه على المؤسسات الدينية القيام بواجبها في توضيح أحكام الدين ونشر الشريعة الصحيحة وإقناع الناس بها ، كما يجب على العلماء القيام بواجبهم في توجيه الناس وإرشاد الشباب الذين يخشى منهم التطرف أو الجفاء والتقصير فيعلمون ويوجهون لأن علمهم قليل فيجب أن يوجهوا إلى الحق، كما يوصي على بأن تضع المجتمعات الإسلامية خطة واضحة لتكون أمة واحدة بأن يجتمع في كل بلد الزعماء الذين لهم كلمة في إخوانهم، ويتدارسوا الوضع ، ويجتمعوا على خطة تكون جامعة للجميع ، حتى وان اختلف منهاج الدعوة إلى الله عز وجل ، فلا يهم ، المهم أن نكون أخوة متآلفين على الحق متحابين.
Nodal deviation is one of the most important threats to national security. Because its owner believes in the correctness of what he is upon, and his diligence in calling others to him, and fighting him for his sake, and perhaps by killing himself for the sake of that; Therefore, this research aims to put an end to the concept of contractual security. To adjust the hadeeth in its general context, instead of the confusion that some researchers have at the level of definition, and the results implied by it, and to show the impact of contractual security in consolidating national security, At the level of the individual and society, whether such as constructive measures or defensive measures that protect them alike. And the dogmatic, and also that the correct faith is the reason for the security, stability and survival of states, and the corruption of the faith is the reason for its demise, because one of the reasons for the fall of the Umayyad dynasty is the corruption of the belief of the last of its princes, Marwan bin Muhammad, due to the corruption of the belief of his educator, Al-Jaad bin Dirham, as he reached a warning against the separation of the group and the multiplicity of groups, And a statement of its devastating consequences for the individual and society, and the inevitability of spreading the correct legal knowledge derived from the book, the Sunnah and the predecessors of the nation, as well as warning of what is broadcast and published in various media of innovations and misguided ideas and turning away from them, and the research recommends that religious institutions do their duty to clarify the provisions of religion and spread the correct Sharia. Convincing people of it, just as the scholars must do their duty in guiding people and guiding young people who are feared of extremism or estrangement and negligence, so they teach and guide because their knowledge is little, so they must direct to the truth, and he recommends that the Islamic societies draw up a clear plan to be one nation by meeting in every country Leaders who have a word in their brothers,  And they gather on a plan that is inclusive for all, even if the methodology of calling to God Almighty differs.

الكلمات الرئيسية