دفاع القمص سرجيوس عن صحة الکتاب المقدس في ميزان النقد العلمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأديان والمذاهب،کلية الدعوة الإسلامية، جامعة الأزهر، مصر

المستخلص

ذکر القمص سرجيوس أدلة کثيرة على صحة الکتاب المقدس الذي بين أيديهم ، وأقام أصولا متعددة لبيان أنه موحى به ، وعدم وقوع التحريف فيه ، بل وعدم إمکان ذلک ، وخصص أحد کتبه حول هذا الموضوع ، وجاء هذا البحث ليلقي الضوء على هذه الأدلة والأصول ومناقشتها ، و قد تکوّنت معاقده من مقدمة وتمهيد ومبحثين، ووضحت في التمهيد نبذة عن حياته ، واضطلع المبحث الأول بذکر أدلته القرآنية على سلامة التوراة والإنجيل الحالييْن من التحريف ، و بيان موقفه من الآيات التي تثبت التحريف، وعالج المبحث الثاني أدلة القمص سرجيوس العقلية على أن الکتب المقدسة التي لديهم موحى بها، وعلى عدم إمکان وقوع التحريف فيها ، وقد قمت بعرض أدلته ، کما ذکرها، وأتبعت ذلک بالردود والتفنيد والتعقيب والمناقشة الموضوعية، لکل دليل أدلى به، مدعما ذلک بالأدلة من الکتاب والسنة وأقوال المفسرين، ثم مستعينا بالمصادر النصرانية وبأقوال علماء اللاهوت العقليين کثيرا، واتبع الباحث في دراسته المنهج التحليلي ، والمنهج النقدي، وخلص البحث إلى براءة النصوص القرآنية التي استدل القمص سرجيوس من خلالها على أن التوراة والإنجيل الحاليين غير محرفين، وقد قام البحث بتفنيد أدلته حول ذلک، وبيان الحق الذي تدل عليه النصوص، وکذلک زعم القمص أنه يوجد من علماء المسلمين ومن المفسرين للقرآن من ذکر بأن التوراة والإنجيل غير محرفين ، وقد أظهر البحث بطلان رأيه، بذکر کلام علماء المسلمين عن وقوع التحريف، ومن نتائجه أيضا أن القمص استعمل منهج قلب الحقائق والفهم بالعکس ، حينما اعتقد بأن الآيات الدالة على وقوع التحريف في التوراة والإنجيل، هي صريحة الدلالة على صحتهما وعدم تحريفهما، کما استخدم القمص أسلوب اجتزاء النصوص من مواضعها، وقد رصد البحث ذلک عنه ، حينما ذکر کلاما للرازي في مسألة التحريف مجتزءا من سياقه ، ليستدل من خلاله على نتيجة في نفسه ، يريد أن يصل إليها، وهي أن الرازي لم يقل بالتحريف، وقد بيّن البحث تهافت استدلاله، ويوصي البحث بضرورة عمل موسوعة أو دائرة معارف إسلامية ، يتم فيها جمع شبهات اللاهوتيين التقليديين حول صحة الکتب المقدسة ومناقشتها مناقشة موضوعية ، لعلها تهدي ضالا ، أو تروي ظمآنا، أو تشفي عليلا، کما يوصي بالاهتمام بمنهج النقد الذاتي لشبهات علماء اللاهوت، فهو وسيلة عظمى في الإقناع.
Archbishop Sergius mentioned many evidences for the authenticity of the Holy Book in their hands, and he established several principles to show that it was inspired by it, and that distortion did not occur in it, or even that it was not possible. His complexes consisted of an introduction, a preface, and two chapters. In the preface, a brief about his life was explained,The first topic dealt with mentioning his Qur’anic evidence on the integrity of the current Torah and the Bible from distortion, and his position on the verses that prove distortion, and the second topic dealt with the rational evidence of Father Sergius that the holy books they have are inspired, and on the impossibility of distortion in them, and I have presented his evidence , as he mentioned it, and followed that with responses, refutations, commentary and objective discussion, for every evidence he gave, supported by evidence from the Qur’an and Sunnah and the sayings of the commentators, then we sought the help of Christian sources and the sayings of rational theologians a lot, In his study, the researcher followed the analytical method, and the critical method, and the research concluded that the Qur’anic texts are innocence, through which Father Sergius inferred that the current Torah and Bible are not distorted. Among the Muslim scholars and exegetes of the Qur’an are those who stated that the Torah and the Bible are not distorted, and the research has shown the invalidity of his opinion, by mentioning the words of Muslim scholars about the occurrence of distortion, and from its results also that the hemisphere used the approach of reversing the facts and understanding the opposite, when he believed that the verses indicating the occurrence of distortion in the Torah The Gospels clearly indicate that they are true and not distorted, The hemisphere also used the method of dividing the texts from their places, and the research monitored that about him, when he mentioned words of Al-Razi on the issue of distortion, fragmenting from its context, to infer from it a conclusion in himself, which he wants to reach, which is that Al-Razi did not say by distortion, and the research showed a rush His reasoning, and the research recommends the necessity of creating an encyclopedia or an Islamic encyclopedia, in which the suspicions of traditional theologians about the authenticity of the sacred books are collected and discussed objectively, perhaps it guides the lost, quenches thirst, or cures the sick. It also recommends paying attention to the method of self-criticism of the suspicions of theologians, as it is a means Super persuasion.

الكلمات الرئيسية